Uspostavljanje veze telefonijom

2.8.1. Kako pozivate CQ?

Nekada je prije predaje potrebno podesiti (eng.tune) predajnik (ili antenski podešavač (eng. antenna tuner)). Podešavanje bi prije svega trebalo vršiti na vještačkom opterećenju (eng.dummy load). Ako je potrebno, fino podešavanje može se vršiti smanjenom snagom na čistoj frekvenciji, nakon što ste pitali da li je frekvencija slobodna.

• Šta biste trebali učiniti prije svega?

– Provjerite koji opseg koristiti za razdaljinu i pravac koji želite pokriti. MKF karte (eng.MUF charts, karte koje prikazuju tzv. „minimalnu upotrebljivu frekvenciju“) objavljene su na mnogim internet stranicama i mogu pomoći u prognoziranju KV prostiranja.

– Provjerite koji dio opsega treba koristiti za veze telefonijom. Imajte uvijek na radnom stolu kopiju IARU plana opsega (eng. IARU Band Plan).

– Zapamtite, SSB predaja ispod 10 MHz radi se na LSB, iznad 10 MHz na USB.

– Također, kada emitujete na USB na zadatoj nominalnoj (potisnuti nosilac) frekvenciji, predaja na SSB protegnuće se najmanje 3 kHz iznad te frekvencije. Na LSB je upravo obratno, vaš signal će se protegnuti najmanje 3 kHz ispod frekvencije koju vidite na radio uređaju. To znači: nikada ne emitiraj na LSB ispod 1.843 kHz (1.840 je donja granica sekcije bočnog pojasa); nikada ne emitiraj na LSB ispod 3.603 kHz, ili na USB nikad iznad 14.347 kHz, itd.

– I onda?

– Sada ste spremni malo poslušati na opsegu ili frekvenciji koje namjeravate koristiti…

– Ako vam se frekvencija čini slobodna, pitajte da li se koristi („da li je ova frekvencija slobodna?’).

– Ako već neko vrijeme slušate na frekvenciji koja je očito slobodna, zašto da pitate da li je neko koristi? Zato što je u vezi i možda emituje stanica koja se nalazi u mrtvoj zoni u odnosu na vas. To znači da je ne čujete (i ona vas neće čuti) jer se nalazi predaleko za prostiranje površinskim talasom a preblizu za prostiranje jonosferskom refleksijom. Na višim KT frekvencijama to obično znači da je stanica udaljena nekoliko stotina kilometara od vas. Ako upitate da li je frekvencija slobodna, njegov korespondent vas može čuti i potvrditi. Ako započnete sa predajom bez pitanja, postoji mogućnost da pravite QRM najmanje jednoj stanici na frekvenciji.

– Ako je frekvencija zauzeta, korisnik će vam po svoj prilici odgovoriti „da’ ili još uljudnije „da, hvala što pitate’. U ovom slučeju treba potražiti drugu frekvenciju za pozivanje CQ.

– A ako niko ne odgovori?

– Pitajte ponovo: „da li je ova frekvencija slobodna?’

– A ako opet niko ne odgovori?

• Pozovite CQ: „CQ ovdje G3ZZZ, G3ZZZ poziva CQ, golf tri zulu zulu zulu poziva CQ i sluša’. Na kraju možete reći „…poziva CQ čeka’, umjesto „…i sluša’. Može se reći i: „…i čeka na poziv’.

• Uvijek govorite čisto i razgovjetno i izgovorite svaku riječ tačno.

• Dajte pozivni znak 2 do najviše 4 puta u toku CQ poziva.

• Koristite internacionalnu abecedu sricanja (za sricanje vašeg pozivnog znaka) jednom ili dvaput u toku CQ poziva.

• Boljeje koristiti nekoliko uzastopnih kratkih nego jedan dugi CQ.

• Ne završavajte CQ sa „prijem’ (eng.over), kao u primjeru: „CQ CQ G3ZZZ golf tri zulu zulu zulu poziva CQ i čeka. Prijem’. „Prijem’ znači „pređite na predaju’. Na kraju CQ poziva ne možete mikrofon predati nekome s kim još niste u vezi!

• Nikada ne završavajte CQ poziv riječima „QRZ’. „QRZ’ što znači „ko me zove?’. Očito je da vas NIKO nije zvao prije nego što ste počeli sa pozivanjem CQ! Potpuno pogrešan način za završetak CQ poziva je sljedeći: „CQ 20 CQ 20 ovdje G3ZZZ golf tri zulu zulu zulu poziva CQ, G3ZZZ poziva CQ 20, QRZ’, ili „…poziva CQ 20 i čeka. QRZ’.

• Ako pozivate CQ a želite slušati na frekvenciji drugačijoj od one na kojoj emitirate, završite svaki CQ navođenjem frekvencije na kojoj slušate, npr. „…slušam 5 do 10 gore’ili „…slušam na 14295′, itd. Reći samo „slušam gore’ ili „gore’ nije dovoljno, ako ne kažete i gdje slušate. Ovaj način održavanja veza zove se rad na dijeljenoj frekvenciji (eng. split frequency vvorking).

• Ako namjeravate raditi na dijeljenoj frekvenciji, uvijek provjerite da li je frekvencija koju planirate koristiti za prijem slobodna, kao i ona na kojoj ćete pozivati CQ.

2.8.2. Šta znači CQ DX?

• Ako želite vezu sa udaljenim (eng.log distance) stanicama, pozivate ‘CQ DX’.

. Šta je DX?

• Na KT: stanica izvan vašeg kontinenta, ili iz zemlje sa veoma ograničenom radioamaterskom aktivnošću (npr. Mount Athos, Red malteških vitezova itd. u Europi).

• Na VHF-UHF: stanice udaljene više od otprilike 300 km.

• Tokom CQ poziva možete naglasiti da želite raditi samo sa DX stanicama, kako slijedi: ‘CQ DX, izvan Europe, ovo je…’.

• Uvijek budite na usluzi; možda je stanica koja vas poziva nakon CQ DX početnik i možda ste nova zemlja za njega. Zašto mu ne omogućiti brzi QSO?

2.8.3. Pozivanje određene stanice

• Pretpostavimo da želite pozvati stanicu DLIZZZ sa kojom imate dogovorenu vezu (eng.sked) (planiranu vezu, rendevu). Ovako to činite: „DL1ZZZ, DL1ZZZ ovo je G3ZZZ koji te poziva za sked i sluša’

• Ako vas neko pozove, uprkos vašem izričitom pozivu, ostanite Ijubazni. Dajte mu brzi raport i recite „izvini, imam dogovorenu vezu sa DL1ZZZ…’.

2.8.4. Kako radite vezu telefonijom?

• Recimo da se neko javi na vaš opšti poziv – CQ, npr.: ‘G3ZZZ ovdje VVIZZZ, whiskey jedan zulu zulu zulu poziva i sluša’ ili „G3ZZZ ovdje W1ZZZ, whiskey jedan zulu zulu zulu prijem’.

• Već smo objasnili zašto ne možete završiti CQ rječju ‘preuzmi mikrofon’ (§ II.8.1). Kada vam neko odgovara na CQ, želi vam predati mikrofon (dobiti odgovor od vas), što znači da može završiti pozivanje riječju „preuzmi (u smilu ‘preuzmi mikrofon’).

• Kada vam stanica odgovori na CQ, prvo što treba da uradite je da joj potvrdite prijem, čime ćete joj izravno reći da ste primili njen poziv, te joj dati ime i QTH (lokaciju): „W1ZZZ ovdje G3ZZZ (pažljivo, zadržite ispravan redosljed!), hvala na pozivu, odlično te primam, razumljivost 5 i snaga signala 8 (obično onoliko koliko vam pokaže S-meter na prijemniku). Moj QTH je London i moje ime je John (ne „moje lično ime“; jer nema ličnih ili neličnih imena). Kako me primaš? VVIZZZ ovdje G3ZZZ. Prijem’.

• Ako pozivate stanicu koja je zvala CQ (ili QRZ), pozovite je tako da ne navodite njen pozivni znak više od jedamput. Počesto je bolje i ne navoditi ga; operator zna koji mu je pozivni znak. U takmičenjima (eng.contest) (§ 2.8.6) nikada ne navodite pozivni znak stanice koju pozivate.

• Tokom veze telefonijom izmjenjujemo RS raport, informaciju o Razumliivosti (eng.Readability) i Snazi signala (eng. signal Strength).

RAZUMLJIVOST SNAGA SIGNALA

R1 Nerazumljivo S1 Nerazgovijetan signal, jedva

čujan

R2 Jedva razumljivo S2 Veoma slab signal

R3 Razumljivo uz poteškoće S3 Slab signal

R4 Razumljivo bez poteškoća S4 Pristojan signal

R5 Potpuno razumljivo S5 Prilično dobar signal

S6 Dobar signal

S7 Prilično jak signal

S8 Jak signal

S9 Veoma jak signal

• Već smo rekli da ne treba previše koristiti kratice Q koda u vezama telefonijom, a ako ih već koristite, onda to radite kako valja. QRK znači Razumljivost signala, isto kao R u RS raportu. QSA znači Snagu signala što i S iz RS raporta.

– Ipak ima jedna razlika, raspon S-a u RS rraportu ide od 1 do 9, a u QSA kodu od 1 do 5.

– Zato nemojte reći „vi ste QSA 5 i QRK 9′ (kao što nekada možemo čuti), nego ako želite koristiti Q kod, recite: „vi ste QRK 5 i QSA 5′. Naravno da je jednostavnije reći „vi ste 5 / 9′. Na CW QRK i QSA se gotovo i ne koriste. Na telegrafiji (CW) se umjesto toga koristi samo RST raport (§ 2.9.6).

• Korištenje riječi ‘preuzmi mikrofon’ se preporučuje na kraju relacije, ali baš i ne mora biti. QSO se sastoji od puno relacija ili preuzimanja. ‘Preuzmi’ ima značenje’ ti preuzmi mikrofon’ (počni sa emitovanjem).

• Ako signal nije jak i nije dobra razumljivost, možete sricati (eng.spelling) ime i dr.. Na primjer: „Moje ime je John, kao juliett, oscar, hotel, november …’ NEMOJTE reći „…juliett juliett, oscar oscar, hotel hotel, november november’. Tako nije dobro sricati ime John.

• U većini kratkih, tzv. brzinskih QSOs, opisaćete vaš radio uređaj i antenu, a često i izmjeniti druge podatke kao što su podaci o vremenu (koji se odnose na prostiranje posebno na VHF i višim opsezima). Po pravilu je to stanica koja je bila prva na frekvenciji (npr. stanica koja je pozivala CQ) i koja preuzima inicijativu o temi razgovora. Možda ona samo hoće kratku vezu zdravo i „ćao“.

• Čak i u toku stereotipnih veza često se razveže tehnička debata i počne eksperimentiranje, baš kako da smo se sporazumjeli očima. Vrijedna spomena su i mnoga prijateljstva iskovana preko radio kontakta među radioamaterima. Ovaj hobi je stvarno mostograditelj među zajednicama, kulturama i civilizacijama!

• Ako želite QSL (izmijeniti kartice), napomenite: ‘Molim QSL. Poslaću moju karticu preko QSL biroa i bilo bi mi drago dobiti i vašu’. QSL kartica je formata dopisnice i služi za potvrđivanje veze koju ste održali.

• QSL kartica se može poslati drugoj stanici direktno ili preko QSL biroa. Skoro svi radioamaterski savezi, članovi IARU, razmjenjuju QSL kartice za svoje članove. Neke stanice razmjenjuju QSL kartice samo preko QSL managera, koji se bavi distribucijom u njihovo ime. Pojedinosti o tome mogu se naći na različitim internet stranicama.

• Da završite QSO: \..W1ZZZ, ovo je G3ZZZ koji završava vezu s vama i čeka na sljedeći poziv’, ili ako imate namjeru isključiti stanicu \..i isključuje se’.

• Možete na kraju posljednjeg emitovanja dodati i riječ ‘odjavljujem se’, sa namjerom da kažete da završavate rad na stanici, mada se to rijetko čini. NEMOJTE reći „preuzmi mikrofon ja se isključujem’, jer „preuzmi mikrofon’ znači da ga predajete svom korespondentu, koji u ovom slučaju nema više s kim da razgovara!

Tipičan SSB QSO za početnika:

Da li je ova frekvencija slobodna? Ovo je W1ZZZ Da li je ova frekvencija slobodna? Ovo je W1ZZZ

CQ CQ CQ ovdje W1ZZZ whiskey jedan zulu zulu zulu poziva CQ i prelazi na prijem W1ZZZ ovdje ON6YYY oscar november šest yankee yankee yankee poziva i čeka

ON6YYY ovdje W1ZZZ, dobro veče, hvala na pozivu, raport je 59. Moje ime je Robert, sričem Romeo Oscar Bravo Echo Romeo Tango i moj QTH je Boston. Kako si me primio? ON6YYY ovdje W1ZZZ. Prijem.

W1ZZZ ovdje ON6YYY, dobro veče Roberte. Primam te vrlo dobro, 57, razumljivost 5 i snaga 7. Moje ime je John, Juliette Oscar Hotel November, i moj QTH je blizu Ghenta . Predajem ti mikrofon Roberte. W1ZZZ ovdje ON6YYY. Prijem.

ON6YYY ovdje W1ZZZ, hvala na raportu Johne. Oprema s kojom radim je 100 Wattni primopredajnik i dipol na visini 10 metara. Želio bih da izmijenimo QSL kartice, a moju karticu ću poslati preko biroa. Puno ti hvala za vezu, 73 i nadam se da ćemo se uskoro opet čuti. ON6YYY ovdje W1ZZZ.

W1ZZZ ovdje ON6YYY, sve je 100% primljeno na ovoj strani. Ja koristim 10 Watta i inverted-V antenu na visini od 8 metara. I ja ću tebi poslati moju QSL karticu preko biroa Roberte. 73 i nadam se da ćemo se uskoro ponovno sresti. W1ZZZ ovo je ON6YYY završavam vezu s tobom.

73 Johne i vidimo se uskoro ovdje W1ZZZ završio (…i sluša sljdeću stanicu koja poziva)

11.8.5. Brzo prebacivanje relacije

• Ako ste uključeni u brz razgovor sa kratkim izmjenama relacija, ne treba da se identificirate pri svakom preuzimanju mikrofona. Treba se identificirati najmanje jdnom svakih 5 minuta (u nekim zemljama 10 minuta) kao i na početku i kraju relacija (može biti i niz QSOa).

• Mikrofon možete predati korespondentu jednostavno da kažete ‘prijem’, što znači da mu/joj predajete mikrofon da započne predaju. Još brže je ako prestanete govoriti i čekate. Ako pauza potraje duže od 1 do 2 sekunde, vaš će korespondent jednostavno početi sa predajom.

11.8.6. Kako raditi veze u takmičeniima telefonijom?

• Takmičenje (eng.contest) ime je za radio komunikacijsko natjecanje radioamatera.

• Šta je Takmičenje? To je natjecateljska strana amaterskog radija.

• Zašto takmičenje? Takmičenje je natjecanje u kojem radioamater odmjerava mogućnosti svoje stanice i antena, kao i sebe kao operatora. Što bi Englezi rekli: isprobati da li je puding jelo.

• Kako postati dobar takmičar? Mnogi vrhunski takmičari započeli su takmičenja na lokalnom nivou. Kao i u svim sportovima šampion možeš postati samo uz puno vježbe.

• Ima li više takmičenja? Takmičenja su svake sedmice, sve skupa preko 200 takmičenja svake godine. Nih oko 20 imaju status važnih međunarodnih takmičenja (radioamaterski ekvivalent Formuli 1).

• Kalendar takmičenja: pogledaj razne internet stranice kao što su http://ng3k.com/Contest/.

• U većini takmičenja takmičari treba da ostvare onoliko veza koliko je to moguće sa npr. što više različitih entiteta (ili država, radio zona itd.): one su tzv. množitelji (eng.multipliers) koji se koriste za obračun ukupnog rezultata zajedno sa brojem održanih veza. Velika međunarodna takmičenja traju od 24 do 48 sati, dok mala lokalna takmičenja traju samo 3 do 4 sata. Obilje na izbor!

• Takmičenja se organizuju na većini opsega, od HF do SHF.

• Nema takmičenja na tzv. WARC opsezima: 10 MHz, 18 MHz i 24 MHz. Razlog tome je činjenica da su ti opsezi prilično uski. Takmičenje bi ove opsega učinilo toliko nakrcanim da drugi korisnici ne bi mogli sa užitkom da ih koriste.

• U takmičenju veza je važeća kada se izmjeni pozivni znak, raport o signalu, a često i serijski broj veze (ili radio zona, lokator, godine starosti operatora itd.).

• Takmičenje se svodi na brzinu, efikasnost i tačnost. Očekuje se da kažete samo ono što se izričito traži. To nije vrijeme za prezentaciju koliko ste dobro obrazovani, „hvala’, „73′, „čujemo se’ itd. se jednostavno ne koriste u takmičenjima. Sve to je samo gubitak vremena.

• Ako ste novi u takmičenjima, preporučuje se da prvo posjetite iskusnijeg takmičara tokom takmičenja. Prvi korak ka takmičenju možete učiniti i tako da učestvujete u takmičenjima sa vešim lokalnim radio klubom.

• Ako se opredijelite da uzmete učešća u vašem prvom takmičenju, počnite tako da slušate nekih pola sata (duže je bolje), kako biste vidjeli kako to rade iskusni takmičari. Uočite prave postupke kako brzo raditi veze. Budite svjesni toga da sve što čujete nije dobar primjer. Nekoliko primjera standardnih grešaka prodiskutiraćemo kasnije.

• Primjer vrlo efikasnog CQ poziva u takmičenju je: ‘G3ZZZ golf tri zulu zulu zulu contest’. Uvijek dajte svoj pozivni znak dva puta, jednom fonetski, dok se ne nađete u situaciji gomile veza (eng.pile up), kada dajete pozivni znak samo jednom i bez sricanja. Zašto baš riječ contest kao zadnja riječ tokom CQa u takmičenju? Zato da bi stanica koja je došla na frekvenciju nakon Cqa, znala da je tu neko ko poziva CQ contest. Čak se izostavlja i riječ CQ jer je balast i ne sadrži dodatnu informaciju. Recimo da dajete pozivni znak na kraju (umjesto riječi contest): stanica koja je došla na frekvenciju primila je vaš pozivni znak (provjerava u dnevniku da li vas treba ili ne; recimo da treba), ali ne zna da li upravo radite sa nekom stanicom ili zovete CQ. U tom slučaju mora sačekati jedan krug da bi se u to uvjerila, što je gubitak vremena. Zato treba da koristite riječ ‘contest’ na kraju vašeg Cqa u takmičenju.

• Stanica koja vas poziva bi trebala dati svoj pozivni znak samo jednom. Primjer: „golf tri x-ray x-ray x-ray’. Ako mu ne odgovorite za sekundu, ponovno će vas pozvati (samo jednom).

• Ako ste primili njegov poziv, odmah ćete odgovoriti kako slijedi: ‘G3XXX 59001′ or even faster „G3XXX 591’ (provjerite da li propozicije takmičenja dozvoljavaju skraćeni broj gdje ispuštate predhodne nule). U većini takmičenja treba da razmijenite RS raport i serijski broj (u gornjem primjeru 001 ili jednostavno 1). To je sve što se razmjenjuje; sve drugo je balast.

• Ako ste vi (G3ZZZ) primili samo dio pozivnog znaka (npr. ON4X..), uzvratite mu kako slijedi: „ON4X 59001′. Nemojte slati „QRZ ON4X’ ili nešto slično. Identificirali ste stanicu koju želite raditi, pa nastavite sa djelimičnim pozivnim znakom. Svaki drugačiji postupak bi bilo gubljenje vremena. Ukoliko je dobar operator, ON4XXX će vam uzvratiti ‘ON4XXX x-ray x-ray x-ray, vi ste 59012’.

. Nikada ne recite *ON4XXX molim primite 59001′, niti *ON4XXX primite 59001′ što je isto tako loše. ‘molim primite’ ili ‘primite’ ne sadrži dodatnu informaciju.

• Ukoliko je iskusan takmičar, ON4XXX će odgovoriti kako slijedi: ‘59012’. Ako nije primio raport reći će ‘ponovite raport’ ili ‘molim ponovite’.

• To znači ni ‘hvala 59012’ ni ‘QSL 59012′ ni Vazumio 59012’, kombinacije koje se često čuju od manje iskusnih takmičara.

• Sve što treba učiniti da bi se zaokružila veza je sljedeće: ‘hvala G3ZZZ contest’. Rekavši tako učinili ste 3 različite stvari: završili ste vezu (hvala), identificirali ste se za stanicu koja vas čeka (G3ZZZ), i pozvali ste CQ (contest). Efikasno do kraja!

• Nemojte završiti sa ‘QSL QRZ’. Zašto? ‘QSL QRZ’ neće reći ništa o vašem identitetu (pozivnom znaku). A željeli biste svim stanicama koje se vrzmaju oko vaše frekvencije, reći ko ste id a pozivate CQ u takmičenju. Zato uvijek završite sa „hvala G3ZZZ contest’ (ili „QSL G3ZZZ contest’) ili ako vam se baš žuri „G3ZZZ contest’ (ovo ipak može dovesti do nesporazuma i zvuči manje prijateljski). „QSL’ znači: Potvrđujem. Nemojte reći „QRZ’ prije nego li se pojavi više stanica koje vas zovu nakon što se završili sa G3XXX, jer QRZ znači „ko me zove’.

• Naravno da postoji nekoliko mogućih varijacija ove sheme, ali je osnovno u svemu ovome: brzina, efikasnost, tačnost i pravilno korištenje Q koda.

• Mnogi operatori u takmičenjima koriste računarski program za vođenje dnevnika takmičenja. Uvjerite se da ste temeljito testirali i isprobali program prije nego što ga stvarno upotrijebite.

• Pored pozivanja CQ u takmičenju u pravcu ostvarivanja veza, možete i pretraživati opsege tragajući za tzv. množiteljima (eng.multipliers) ili stanicama koje još niste radili. Ovo se zove traženje i pounce. Kako to raditi? Uvjerite se da ste tačno u tačno na frekvenciji (eng.zero bit) stanice koju želite raditi (kontroliraj RIT!). Dajte vaš pozivni znak samo jednom. Nemojte pozivati ovako: „DL1ZZZ ovdje G3ZZZ’; DL1ZZZ sigurno zna svoj pozivni znak, a zna id a pozivate njega jer pozivate na njegovoj frekvenciji!

• Dakle, dajete vaš pozivni znak jednom. Ako vam ne odgovori za 1 sekundu, pozovite ga ponovno (1 put) itd.

Primier veze u takmičenju telefonijom:

whiskey jedan zulu zulu zulu contest (CQ contest šalje W1ZZZ) oscar november šest zulu zulu zulu (ON6ZZZ odgovara) ON6ZZZ pet devet nula nula jedan (W1ZZZ daje raport za ON6ZZZ)

pet devet nula nula tri (ON6ZZZ daje raport za W1ZZZ)

hvala W1ZZZ contest (W1ZZZ završava vezu, identificira se i poziva CQ contest)

• Tokom nekih većih međunarodnih takmičenja (CQWW, WPX, ARRL DX, CQ- 160m contest – i telefonijom i CW-), operatori se ne pridržavaiu u potpunosti IARU Plana opsega (eng.Band Plan). Ovo se događa skoro redovno na 160m i 40m, zbog ograničenog prostora na ovim opsezima. Lijepo je, naime, vidjeti da tokom takmičenja više hiljada radioamatera intenzivno zauzima ovaj opseg, što je vrlo pozitivno u pogledu željene zauzetosti opsega (koristi ga ili ga napusti). Privremenoj neugodnosti prouzročenoj izuzetnom situacijom, trebalo bi prići pozitivnim stavom.

II.8.7. Pravilna upotreba kratice ‘QRZf

• ‘QRZ’ znači ‘ko me zove?’, ništa više i ništa manje.

• Uobičajena upotreba kratice ‘QRZ’je nakon poziva CQ, kada niste u mogućnosti primiti pozivni znak stanice koja poziva.

• Ona ne znači ‘ko je tamo?’ niti ‘ko je na frekvenciji?’, a još manje ‘molim pozovite me’.

• Ako neko dođe na naizgled čistu frekvenciju i želi provjeriti da li je slobodna ili ne, ne treba da koristi „QRZ?’ da bi to učinio! Jednostavno pita „da li je frekvencija slobodna?’.

• Ako slušate staniocu koja se neko vrijeme nije identificirala, a želite saznati njen pozivni znak, možete reći „molim vaš pozivni znak’ ili „molim identificirajte se’. Striktno rečeno treba da dodate vaš pozivni znak, jer je potrebno da se i vi identificirate.

• ‘QRZ’ naravno NE znači ‘pozovi me molim’. Sve češće čujemo poziv CQ koji završava riječju „QRZ’. Ovo nema smisla. Kako vas neko može pozivati kad ste upravo završili CQ?

• Još jedno neispravno korištenje kratice ‘QRZ’: Pozivam CQ u takmičenju. Stanica dolazi na moju frekvenciju i uspijeva da primi sami kraj moga CQ poziva, ali ne i moj pozivni znak. Često čujemo stanice koje u tim okolnostima kažu „QRZ’. Potpuno pogrešno. Niko nije pozivao tu stanicu. Sve što treba da učini je da sačeka moj sljedeći CQ i primi moj pozivni znak! Isto se odnosi, naravno, i na CW.

• Drugi sličan više smiješan nego pogrešan izraz bio bi: ‘QRZ da li je ova frekvencija slobodna?’ ili „QRZ na ovoj frekvenciji’ (treba da bude „da li je ova frekvencija slobodna?’).

• Tokom pileupa (vidi § III. 1) često ćemo čuti DX stanicu da kaže ‘QRZ’, ne zato jer nije pravilno primila raniji pozivni znak, nego želi reći pileupu (mnogobrojnim stanicama koje slušaju i pokušavaju je dozvati, op.prevodioca) da ponovno sluša. Ovakva upotreba kratice „QRZ’ nije posve ispravna.

Primjer:

CQ ZK1DX ZK1DX poziva CQ

ON4YYY you’re 59 ON4YYY zove ZK1DX i odgovara raportom

QSL QRZ ZK1DX ZK1DX potvrđuje raport („QSL’) i dodaje „QRZ’, što u ovome

slučaju prije znači Ponovno slušam stanice koje žele da me pozovu nego li ko me zove? Što je u stvari pravo značenje kratice „QRZ’.

Moglo bi se protumačiti i da je čuo neku stanicu ranije i upućuje joj „QRZ’, tako da korištenje kratice „QRZ’ kojoj slijedi „ZK1DX’ nije baš naročito efikasno.

Ono što čujemo sve češće a potpuno je pogrešno:

QSL QRZ u ovom slučaju ZK1DX se uopće nije identificirao. Pileup želi

znati ko je DX stanica.

Ispravna i puno efikasnija procedura bila bi sljedeća:

QSL ZK1DX ZK1DX potvrđuje raport koji je primio rekavši „QSL’. Ovo je

praćeno njegovim pozivnim znakom, što daje znak stanicama u pileup da ga mogu pozivati.

II.8.8. Kontrolirajte kvalitet predaje

• Da li ste pravilno podesili predajnik?

• Zar mikrofonsko pojačanje nije podešeno previsoko?

• Zar nivo kompresije glasa nije previsok? Pozadinski šum bi trebao biti najmanje 25 dB ispod nivoa govornog signala. To znači da bi nivo izlaznog signal predajnika kada ne govorite morao biti najmanje 300 puta manji nego kada govorite.

• Zamolite lokalnog kolegu radioamatera da provjeri ima li distorzija (eng. Splatter) u vašem signalu.

• Uključenje osciloskopa u liniju izlaznog signala najbolji je način neprekidne kontrole.